Ful producerade podcasten Fulradio som en ljudlig förlängning av konsttidskriften Ful under åren 2008 till 2012. Fulradio gjordes i samarbete med studion Kokokaka AB och med stöd från Kulturrådet och dåtida Framtidens Kultur. Fulradios ljuddesign gjordes av Rhythm King and Her Friends och Fuls Malin Holgersson var producent. Alla avsnitt av Fulradio inleds av Fuls alterego, alias, programledare, skjutjärnsjournalist m.m Ulf (Maya Hald):
”Fulradio har Ulf. Ulf är en karaktär med skärt ansikte och ett specifikt sätt att tala. Hen är varken kvinna eller man, hen är radioröst, hen är en tidskrift av kött och blod, en entreprenör, filosof, artist och lottförsäljare. Ulf vet inga gränser och därför tyckte redaktionen att det vore spännande att ge Ulf fria tyglar i Fulradio.”

Recension av Fulradio i Sydsvenskan 2009





2008





Tal till nationen (2022 – 2023)



Ett större konstprojekt om yttrandefrihet och konstnärlig frihet som tar kropp i en föreställning, biografvisningar, podcast, turnerande utställning och digital plattform.




Foto: Märta Thisner och Elisabeth Ohlson    

Om föreställningen

I sin tredje raka valföreställning gör konstgruppen Ful antinationalism, samarbetar med Sara Parkman och ställer frågan om yttrandefriheten gäller för alla.


Som ett svar på att yttrandefriheten och rättigheter hotas, konstnärer censureras och nationalism frodas spelade Ful inför valet i augusti och september 2022 en antinationalistisk och färgstark show i form av ett Tal till nationen. Föreställningen har premiär på Ställbergs gruva 25 augusti och avslutas med en livesändning på bio 3 september i samarbete med Folkets Hus och Parker. 

Konstgruppen Ful, som tidigare gjort de uppmärksammade valföreställningarna Europa Europa med The Knife och Mödrars Manifest med Quiquiriquí Coyotas, står bakom och samarbetar denna gång med musikern Sara Parkman. Spelplatsen för Tal till nationen, författad och regisserad av Nasim Aghili, var inte slumpmässigt vald. Kulturcentrat Ställbergs gruva är en oumbärlig plats för de boende i Bergslagen och har under lång tid varit verksam i en Sveriges minsta och fattigaste kommuner där nedmonteringen av välfärden slagit hårt och orsakat osäkra framtidslöften.

Konstgruppen Ful följer upp de tidigare valföreställningarna Europa Europa (tillsammans med The Knife) och Mödrars Manifest (tillsammans med Quiquiriquí Coyotas) med sin tredje valföreställning Tal till nationen tillsammans med musikern Sara Parkman. Med insikten om att värnandet av det fria ordet är en av vår tids viktigaste uppgifter har den här valföreställningen fokus på förskjutningar i demokratin, förlusten av yttrandefrihet och alla förödande konsekvenser samhället möter när rättigheter politiseras och det fria ordet ersätts av hat. Tal till nationen är en antinationalistisk och färgstark show som i valtider vill stå emot polarisering och värna gemensamhet.

”Vi lever i en tid då rättigheter politiseras och konstnärer censureras. Inte bara i andra länder, utan även här i Sverige. Om vi vill fortsätta hissa prideflaggor och uppleva konst som är fri, kritisk, integritetsfull och i dialog med sin samtid måste vi inte bara värna utan också beskriva de friheter vi idag tar för givna. Friheter som vi ser är hotade. Därför är Tal till nationen en kärleksförklaring till yttrandefriheten och den konstnärliga frihet som gör föreställningen möjlig”, säger regissör och dramatiker Nasim Aghili.

Foto: Patreiz van der Wens


Konst- och kulturplatsen Ställbergs gruva ligger i en av Sveriges minsta och fattigaste kommuner, Ljusnarsberg, där industrinedläggningar och nedmontering av välfärd slagit hårt och orsakat arbetslöshet, osäkra framtidslöften och avfolkning. Ställbergs gruva vill genom samarbetet med konstgruppen Ful aktualisera vikten av det offentliga rummet och samtalet om yttrandefrihet och demokrati, oavsett hur rik din kommun är och vart i landet du bor. 

Klicka här för att se trailer!



Fakta om föreställningen


Titel: Tal till nationen
Urpremiär: 25 augusti 
Speldatum: 26+27 augusti, 1+2+3 september
Livesändning: 3 september i Ale Folkets Hus, Angereds Teater/Kulturhuset Blå Stället, Lesbisk Makt i Göteborg, Stockholm och Umeå, Kristianstads konsthall, Folkets Hus Lidköping, Biograf Royal i Umeå, Lysekil Folkets Hus, Biograf Panora/Folkets bio i Malmö, Marieberg Folkets Hus, Hallunda Folkets Hus, Riksteatern Jämtland Härjedalen, Kulturhuset Skene, Bagarmossens Folkets Hus/Riksteaterföreningen Söder om Söder, FOLK i Skärholmen, Sundsvall Folkets Hus, Tierps Riksteaterförening, KUD – Kultur och utbildning på distans i Ullared, Ulricehamn Pride, Visby Folkets Hus, Växjö Konsthall, Örebro konsthall  

Skådespelare: Timimie Märak, Alejandra Goic, Ellen Nyman
Musiker: Sammy Hsia, Hanna Andersson, Agnes Magnusson och Ima Baeza Bilgin
Körledare: Sara Parkman‍

Kör: Annemarie Anang, Ingela Cederholm, Angelica Carlsson, Barbara Chamoun, Ing-Marie Ekman, Brenda El Rayes, Siri Anna Flensburg, Anton Hemgren, Pari Isazadeh, Charlie Josephsson, Maja Kamne, Otto Lindgren, Rostam Mirlashari, Bengt Månson, Elin Oskarsson, Rafael Pineda, Adam Randle, Peter Rousu, Berrin Sahin, Stephanie Stjärnlöv, Pia Zettergren

Dramatiker och regissör: Nasim Aghili
Sångtexter: Sara Parkman, Hampus Norén, Alexandra Loonin, Nasim Aghili
Kompositörer: Sara Parkman, Hampus Norén
Scenograf och kostymtecknare: Björn Karlsson
Scenografi- och kostymassistenter samt sömnad: Elika Banihashemi, Moa Johansson, Katarina Sylvan

Ljusdesigner: Josefin Hinders och Benjamin Dahlberg
Ljusassistent: Luka Curk
Maskör: Mika Hedström
Maskassistent: Sofie Blomström
Researcher: Malin Holgersson
Regiassistent: Moa Johansson
Scenmästare: Peter Widell
Ljudtekniker: Mel Jiménez Segura
Ljudtekniker, B-ljud: Jacki Román

Producenter: Puma Lagos Parra, Malin Holgersson
Produktionsassistenter: Maja Bäckman, Johanna Gustafsson
Platsproducenter Ställbergs gruva: Eric Sjögren, Carl-Oscar Sjögren

Art Director: Sepidar Hosseini
Grafisk form: Hannah Baklien
Art Director Ful: Hanne Lindberg

Digital strateg: Oivvio Polite
Kommunikation: Maria Starck
Kommunikatör: Sissela Nordling Blanco
Press: Ebba Lindqvist PR
Pressfoto: Märta Thisner, Elisabeth Ohlson och Patriez van der Wens

Konstgruppen Ful är Nasim Aghili, Malin Holgersson, Hanne Lindberg och Rani Nair

Om projektet


Tal till nationen, som framförs av skådespelarna Timimie Märak, Alejandra Goic och Ellen Nyman, är en del av ett större projekt som konstgruppen Ful gör kring yttrandefrihet och konstnärlig frihet under 2022 och 2023. Första publika mötet skedde vid inspelning av podden Tal till nationen, med tema konstnärlig frihet, gästad av konstnären Carolina Falkholt som har erfarenhet av att få sin konst stoppad och saboterad. Andra poddgäster är Athena Farrokhzad, Ellen Nyman, Dinis Machado, America Vera Zavala och Elisabeth Ohlson. Producent är Malin Holgersson och programledare är Nasim Aghili.





Turnerande utställning


Tal till nationen är också en turnerande utställning som under våren och sommaren 2023 gästar FOLK i Skärholmen, Konsthallen Blå Stället i Angered, Diö Konsthall och Havremagasinet i Boden. Utställningen centreras kring konstnären Björn Karlssons nya verk ANTINATIONALISTISK som hen gjort för Ful och Tal till nationen.


Från öppningen av Tal till nationen på FOLK i Skärholmen. Foto: Melike Kara/FOLK i Skärholmen


Tal till nationen är ett samarbete mellan Konstgruppen Ful och Ställbergs gruva och görs med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Författarfonden, Stockholms Stads kulturförvaltning och PostkodStiftelsen.



 

         
Tal till nationen: 
en antinationalistisk podcast om
konstnärlig frihet







SE

I den antinationalistiska podden Tal till nationen möter vi konstnärer, curators och forskare som pratar om konstnärlig frihet. Spelas in med livepublik.

Programledare är regissören och konstnären Nasim Aghili som möter konstnärer och forskare som utsatts för hat, hot eller censur i samtal om konstnärlig frihet och yttrandefrihet. Podcasten går att hitta där poddar finns, såsom Spotify, Apple Podcasts, Podbean, Podtoppen och Podtail. Du kan även lyssna ovan. ☝🏾☝🏿☝🏽

Därför gör Ful en podd om konstnärlig frihet


Det har blivit allt vanligare att konstnärer försöker stoppas och utsätts för hat och hot, och vi ser exempel på inskränkningar av den konstnärliga friheten utifrån konservativa och odemokratiska partipolitiska grunder – utan hänsyn till armlängds avstånd.

Detta samtidigt som konstnärlig frihet och yttrandefrihet, som begrepp, under en längre tid har approprierats av rörelser som agerar utifrån en polarisering. Parallellt med att de diskussioner om konstnärlig frihet som dominerar ofta kretsar kring friheten att uttrycka hat, så avfärdas feministiska, queera och antirasistiska röster som extrema och/eller “politiska”, och erbjuds därför inte samma typ av samhälleligt beskydd.

För oss är det viktigt att bidra till en samhällsförändring där rädsla och skuldbeläggande inte är vägledande utan istället en övertygelse om alla människors lika värde.

Producent: Malin Holgersson, konstgruppen Ful
Samtalsledare: Nasim Aghili, konstgruppen Ful
Vinjett: Sara Parkman och Hampus Norén


EN

In the antinationalistic podcast Tal till nationen*, we meet artists, curators and researchers who talk about artistic freedom. Recorded with a live audience.

The hostee Nasim Aghili, director and artist, meets artists who have been subjected to hatred, threats or censorship in conversations about artistic freedom and freedom of expression. The podcast can be found on platforms such as Spotify, Apple Podcasts, Podbean, Podtoppen and Podtail. You can also listen above. ☝🏾☝🏿☝🏽

This is why Ful is making a podcast about artistic freedom


It has become increasingly common that artists are tried to be stopped and subjected to hate and threats, and we see examples of restrictions on artistic freedom based on conservative and undemocratic partisan political grounds – regardless of arm's length distance.

This at the same time as artistic freedom and freedom of expression, as concepts, for a long time has been appropriated by movements that act based on a polarization. Parallel to the fact that the discussions about artistic freedom that dominate often revolve around the freedom to express hatred, feminist, queer and anti-racist voices are dismissed as extreme and/or "political", and are therefore not offered the same kind of societal protection.

For us, it is important to contribute to a change in society where fear and guilt are not guiding principles, but instead a belief in the equal value of all people.

Producer: Malin Holgersson, art collective Ful
Hostee/conversation leader: Nasim Aghili, art collective Ful
Theme song: Sara Parkman and Hampus Norén

*translation: An Address to the Nation

Ful Tidskriften




Europa Europa

2014




SWE

Ful startade sin verksamhet med konsttidskriften Ful (utsedd till Årets Kulturtidskrift 2010) som först utgavs på svenska, men från 2011 även på engelska för internationell distribution. Tidskriften fanns till försäljning på bokhandlar, tidningsshoppar, museer och konsthallar i bl a Tyskland, USA och Japan. 2011 ställdes Ful ut i utställningen Book on the Fritz på Göteborgs Konsthall. Tidskriften gavs också ljudlig form genom den uppmärksammade podcasten Fulradio, som 2009 nominerades till Stora Radiopriset i kategorin ”Närradio”.2012 publicerades vad som kom att bli sista utgåvan av tidskriften Ful, ett nummer med temat hud där vi problematiserade vithetsnormen och den modernistiska formtraditionen. 2013 nominerades Ful Hud/Skin för bästa redaktionella formgivning i Kolla! och visades i anslutande utställning samt ställdes ut på Tokyo Art Book Fair 2013.


2011 gjorde gruppen sin första konstutställning ”Ful Space” (Göteborgs Konsthall, Konsthall C, Kulturcentrum Rex i Belgrad och Malmöfestivalen) och 2012 sin första längre föreställning, Here/Här på Kulturhuset Stadsteatern Fri Scen.

Sommaren 2014 hade gruppens föreställning Europa Europa med originalmusik av The Knife premiär. I projektet ingick även en samtalsserie på Kulturhuset i Stockholm, en publikation och en podcast. Europa Europa, som var en antinationalistisk kabaré om Europas våldsamma och inhumana migrationspolitik, turnerade i Sverige, Europa, Nordamerika och Mexiko.

ENG

Ful startade sin verksamhet med konsttidskriften Ful (utsedd till Årets Kulturtidskrift 2010) som först utgavs på svenska, men från 2011 även på engelska för internationell distribution. Tidskriften fanns till försäljning på bokhandlar, tidningsshoppar, museer och konsthallar i bl a Tyskland, USA och Japan. 2011 ställdes Ful ut i utställningen Book on the Fritz på Göteborgs Konsthall. Tidskriften gavs också ljudlig form genom den uppmärksammade podcasten Fulradio, som 2009 nominerades till Stora Radiopriset i kategorin ”Närradio”.2012 publicerades vad som kom att bli sista utgåvan av tidskriften Ful, ett nummer med temat hud där vi problematiserade vithetsnormen och den modernistiska formtraditionen. 2013 nominerades Ful Hud/Skin för bästa redaktionella formgivning i Kolla! och visades i anslutande utställning samt ställdes ut på Tokyo Art Book Fair 2013.

2011 gjorde gruppen sin första konstutställning ”Ful Space” (Göteborgs Konsthall, Konsthall C, Kulturcentrum Rex i Belgrad och Malmöfestivalen) och 2012 sin första längre föreställning, Here/Här på Kulturhuset Stadsteatern Fri Scen.

Sommaren 2014 hade gruppens föreställning Europa Europa med originalmusik av The Knife premiär. I projektet ingick även en samtalsserie på Kulturhuset i Stockholm, en publikation och en podcast. Europa Europa, som var en antinationalistisk kabaré om Europas våldsamma och inhumana migrationspolitik, turnerade i Sverige, Europa, Nordamerika och Mexiko.


Here/Här

2012



SE


I vår första föreställning gör vi tillsammans med er ett utforskande av scenkonstuttryckets queerfeministiska och postkoloniala potential. Vi vill lyfta fram kroppar och vittnesmål som vi idag saknar, längtar efter på svenska teaterscener.


"Så här är det. Och det här är jätteviktigt. Inte bara för mig. Jag tror att det var just i kontakten med det här fantastiska barnet, den här underbara vännen, som jag kom på att jag inte var och aldrig kommer vara heterosexuell. Det fanns inte det minsta spår av något sexuellt i det vi gjorde. Det var bara bombastisk kärlek. En kärlek som sätter sig i musklerna och slappnar av dom."


Medverkande: Bahareh Razekh Ahmadi, Maya Hald, Nasim Aghili

Manus och regi: Nasim Aghili

Övrig text: Maya Hald

Ljuddesign: Nathaly Salas

Installation: Björn Karlsson och Ful

Producent: Nathaly Salas


Here/Här gjordes i samarbete med performanceplattformen Rue de Silence och spelades på Stadsteatern, Fri Scen

17-28 oktober, 2014


ENG


In our first performance we want to invite you to a collaborative exploration av the queer feminist och postcolonial potentials of performing arts. We want to present bodies and stories we don’t see but long for in Swedish theatre.


”Let me tell you. This is very important. Not just for me. I’m pretty sure it was in that connection with this incredible kid, this wonderful friend - that I definitely realized I’m not and never will be HETEROSEXUAL. Nothing about our experience was sexual. It was just bombastic love. A love holding your muscles and relaxing them.”


Performers: Bahareh Razekh Ahmadi, Maya Hald, Nasim Aghili

Script and Directon: Nasim Aghili

Additional text: Maya Hald

Sound design: Nathaly Salas

Installation: Björn Karlsson and Ful

Production: Nathaly Salas


Here/Här was made in collaboration with the performance platform Rue de Silence and was performed at the experimental stage of Stockholm City Theatre.

October 17-28, 2014





Rörelse Frihet – genom Baba karam och andra danstillstånd

2024
Freedom Movement – through Baba karam and other dance conditions
2024









SE

TikTok-dansande demonstranter i Iran inspirerar konstgruppen Ful till ny dansföreställning

Hösten 2022 avlider 22-åriga Jina Amini efter att ha gripits av Irans sedlighetspolis. Det utlöser landets största demonstrationer på 40 år. Konstgruppen Ful hyllar protesternas TikTok-dansade ungdomar med en maximalistisk dansföreställning om rätten till frihet. Ett samarbete mellan konstgruppen Ful och Riksteatern. Premiär 15 oktober i Malmö.

Rörelse Frihet – genom Baba Karam och andra danstillstånd heter konstgruppen Fuls nya dansverk som har inspirerats av protester för frihet över hela världen. Med en koreografi som utgår ifrån virala dansvideos som spreds från Iran i samband med demonstrationerna hösten 2022, har konstgruppen Ful skapat en hoppfull föreställning om dans som motstånd.  

– I Iran är det straffbart att dansa på gatorna vilket speglar varför kvinna, liv frihet-revolutionen är så fokuserad på dans och sång. Tonåringar som i Iran gör TikTok-danser som en motståndshandling utsätter sig för en enorm fara och många har blivit arresterade. Det är den sidan av protesterna som inspirerat oss och som föreställningen är i dialog med, säger regissören Nasim Aghili.

Scenografin, av Björn Karlsson, består av den dyraste persiska mattan som någonsin sålts på auktion samt två torn som tillsammans formar siluetten av Frihetstornet i Teheran. En plats där många protestaktioner, i form av att människor slängt med sitt hår, dansat eller hånglat, har ägt rum under de senaste två åren.  

– Det finns en anledning till att dans ofta förbjuds i totalitära regimer. Dansen bär på glädje, kreativitet, gemenskap och kärlek. Vi hoppas att publiken ska känna sig stärkta men framför allt bli påminda om att frihet inte är något vi kan ta för givet. Att sagoläsande dragqueens hotas i Sverige hänger ihop med dom begränsningar queers möter i Iran. Vi är mer lika än vad många vill få oss att tro och behöver visa solidaritet med varandra i en nationalkonservativ tid, säger regissören Nasim Aghili.

Ful är en queer konstgrupp som tidigare uppmärksammats för Tal till nationen i samarbete med musikern Sara Parkman och Europa Europa i samarbete med popduon The Knife. Inför varje förställningstillfälle av Rörelse Frihet – genom Baba Karam och andra danstillstånd, bjuder Ful och Riksteatern in till en dragworkshop och queert häng som är öppet för alla som är nyfikna på och vill testa drag.   

– Vi vill gärna visa på det gemensamma i konsthändelsen och att scenkonst inte bara är något en tittar på utan också kan delta i. Att göra en queer förfest och dragworkshop är ett sätt att skapa en mötesplats för queers. Queers står alltid i fronten för alla frihetsrörelser vilket vi också har sett i Iran, säger Nasim Aghili.

Rörelse Frihet – genom Baba Karam och andra danstillstånd har premiär 15 oktober i Malmö och turnerar sedan med Riksteatern genom Sverige upp till Luleå.

Medverkande
George Chamoun (Rasuul)  
Parwin Hoseinia  
Rani Nair  
Mzamo Nondlwana  

Konstnärligt team
Idé och koncept: Konstgruppen Ful (Nasim Aghili, Malin Holgersson och Rani Nair) i samarbete med Björn Karlsson  
Koreograf: Rani Nair  
Regissör: Nasim Aghili  
Scenograf och kostymtecknare: Björn Karlsson  
Ljusdesigner: Johan Sundén  
Ljuddesigner: Malin Holgersson  
Mask- och perukdesign: Mika Hedström  
Kompositörer: nar och Nesa Azadikhah  

Illustration: Sepidar Hosseini

Workshopledare: Sam Message  

Producent: Ett samarbete mellan konstgruppen Ful och Riksteatern


Recensioner

DN
Sydsvenskan
Norrbottenskuriren
Gefle Dagblad

Reportage

DN
Arbetaren
QX


EN

A dance performance about everyone’s right to to be free 

The art collective Ful reminds us that until all are free, no one is free, and that the right to freedom is always worth fighting for!

From forbidden movements across the streets of Tehran to drag clubs in Sweden, we trace the role of dance in both large and small freedom struggles. Baba karam and

Bollywood dancing share the stage with protest dances from different parts of the planet to highlight the fight for freedom.
The performance emphasizes the potential of togetherness and the transformative power of a single person’s action.

Four artists, West Asian club music composed exclusively for Freedom Movement and lipsync remind us that queers always lead the dance of freedom!

Queer pre-party with drag and DIY crafting
Before each performance, we invite you to a workshop – a queer hangout open to everyone who is curious about drag and wants to try it out. There will also be opportunities for crafting and inspirational talks. To really get us in the right mood for the performance, the artists will come by and say hello! 

About the art collective Ful
Ful is the queer art collective known for its contemporary, life-affirming performing arts experiences both in Sweden and internationally. Among other things, they made the acclaimed anti-nationalist Tal till nationen (An Address to the Nation) in collaboration with musician Sara Parkman and Europa Europa in collab

oration with the pop duo The Knife.

Performers
George Chamoun (Rasuul)
Parwin Hoseinia
Rani Nair
Mzamo Nondlwana

Artistic team
Idea and concept: the art collective Ful (Nasim Aghili, Malin Holgersson, Rani Nair) in collaboration with Björn Karlsson Choreography: Rani Nair
Director: Nasim Aghili
Set and costume design: Björn Karlsson
Lighting design: Johan Sundén
Sound design: Malin Holgersson
Mask and wig design: Mika Hedström
Composers: nar and Nesa Azadikhah

Illustration: Sepidar Hosseini

Workshop leader: Sam Message

Producer: A collaboration between Riksteatern and Ful


Mödrars Manifest / Mothers’ Manifest/Manifiesto de las Madres
2018




SE

Mödrars Manifest är ett internationellt konstprojekt av konstgruppen Ful (Sverige), musikern och konstnären Paulina Lasa (Mexico) och det feministiska transborder-bandet Quiquiriquí Coyotas (Mexico/USA). Med premiär valsommaren 2018 är Mödrars Manifest del två av Fuls arbete om migrationspolitik, rasistiska nationsgränser och dess förödande konsekvenser i form av familjesplittringar, trafficking, tvångsdeportationer och kriminalisering av människor som vill ha ett värdigt liv. Den turnerande föreställningen och utställningen är en uppföljning på det uppmärksammade verket Europa Europa (Ful i samarbete med The Knife) med premiär valsommaren 2014 och turné i Sverige, Europa och Nordamerika 2014-16.

Mödrars Manifest / Manifiesto de las Madres / Mothers' Manifest är en sorgeritual för 80 deltagare med nyskriven musik av Quiquiriquí Coyotas och Paulina Lasa + en turnerande utställning i det offentliga rummet i augusti 2018.

Sen premiären av Europa Europa har asylrätten i princip försvunnit. Både USA och Europa styrs av vansinniga rasister och människors rätt att söka skydd undan förtryck, fattigdom, våld och krig har ersatts av att dom som koloniserar och exploaterar behöver "andrum". Sverige använder sig av metoder inspirerade av 30-talets rasbiologi för att påstå att tonåringar är utvisningsbara och i USA kriminaliseras människor så att dom ska kunna utnyttjas för slavarbete i fängelser. Med Mödrars Manifest vill vi sörja de liv som varje dag förnekas sin mänsklighet och hitta tröst i varandras förmåga att dela den bördan.

EN

Mothers’ Manifest is an international art project by art collective Ful (Sweden), musician and artist Paulina Lasa (Mexico) and the feminist transborder band Quiquiriquí Coyotas (Mexico/USA). Opening in august 2018 – during Swedish elections – this piece will be part two of Ful's work around migration policies and racist borders resulting in loss of family members, human trafficking, deportations and criminalization of people searching for more dignified lives. The touring performance piece and art exhibition is a follow-up to the internationally successful performance piece Europa Europa (in collaboration with the pop duo The Knife) that premiered during last elections in Sweden 2014 and later toured Europe and Northern America (2014-16).

Mothers’ Manifest / Manifiesto de las Madres / Mödrars Manifest is a grieving ritual for 80 participants with original music by Quiquiriquí Coyotas and Paulina Lasa and script by Nasim Aghili + a touring art exhibition in the public space.

Many things have happened since the premiere of Europa Europa. The right to apply for asylum is almost erased. Both US and Europe are ruled by racists who denies people of their rights to seek shelter from prosecution, poverty, violence and war. Sweden is using methods inspired by the 1930's Nazi era for determining the age of youths so they can pretend that they are older and therefore legally deportable. United States are criminalizing people to be able to enslave them in prisons with forced labour. With Mother's Manifest we want to acknowledge our lives that every day are denied of their humanity and through this also find comfort in sharing this burden together.








Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian

2021
Baba Karam – through Jamileh and Khordadian
2021




Photos: Nemo Stocklassa Hinders, Märta Thisner, Gerd Schneider and Puma Lagos Parra
Graphic design: Hanne Lindberg and Sepidar Hosseini


”En MEGA AMAZING föreställning. Den berör, rör till det i känslospannet och skänker ofantligt med glädje.”

”Det här är historiskt! Jag har aldrig blivit så här mycket bekräftad som svenskiransk queer!”

”Jag är helt överväldigad över kvaliteten och innehållet! Alla borde få uppleva den här föreställningen, jag har aldrig varit med om något liknande.”

/Publikröster

SE

Får vi lov? Välkommen till en deltagande dansföreställning baserad på vår favoritdans baba karam!


Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian hade urpremiär i Göteborg 2021 och har sedan dess spelats runt om i Europa, bland annat på den kreddiga teatern brut i Wien.

Föreställningen utgår ifrån den populära iranska dansformen baba karam och är en dansfest om queera begär, diasporiska ritualer och dans som förutsättning för liv. Bollywood, klubbmusik från västra Asien och persisk berättartradition möts i en färgsprakande och lekfull föreställning som ger alla möjlighet att dansa för och med varandra. Med inspiration från iranska familjefester – mehmooni – och inskickade rörelser från hemmadansare runt om i världen har Ful gjort en hyllning till dansens kraft att förändra och möjliggöra förbjudna begär och identiteter.

I föreställningen vävs musiken och dansen samman med dokumentära och personliga berättelser om dansminnen, exil och avgörande händelser i människors liv som är förknippade med dans.

Tre performers och en DJ bjuder upp via en interaktiv film som luckrar upp gränserna mellan teater, film, hemmafest och nattklubb. En blandning av format som skapar möjligheten att överbrygga scen och salong, främling och vän, performer och publik. Ett rum och ett nu skapas som vi alla, trots distans, delar. Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian är ett verk som ställer frågor kring intimitet, mobilitet och vårt behov av att skapa rum för gemenskap som överbryggar fysisk distans. En självklar verklighet för människor levandes i diaspora, på flykt och i en tid av klimatförändringar.

Verket är också en hyllning till de två tongivande och välkända amerikanskiranska koreograferna Jamileh och Mohammad Khordadian, som inspirerat miljontals runt om i världen att dansa baba karam. De har med sina viktiga arbeten förskjutit gränserna för vad dans kan göra och betyda för människor, och hur dans skapas i diaspora.
 
Koncept och idé: Ful (Nasim Aghili, Malin Holgersson, Rani Nair)
Medverkande: Parwin Hoseinia, Rani Nair, Jafar the Superstar, Rasuul (George Chamoun)
Röster dansminnen: Sepideh Khodarahmi, Ardeshir Bibakabadi, Romina Houshmand, Khaled Alesmael, ZIKO Hama
Manus och regi: Nasim Aghili
Koreografi: Rani Nair tillsammans med ensemblen*
Intervjuer och klipp av dansminnen: Malin Holgersson
Jafar the Superstars monolog: Edwin Safari
Scenografi: Björn Karlsson
Kostym: Björn Karlsson och Nasim Aghili tillsammans med ensemblen
Regiassistent: Alejandra Goic
Mask: Suz Åberg
Video: Nemo Stocklassa Hinders
Ljud video: Agnieszka Lewalski
Ljus video: Jonatan Winbo
B-foto: Lukas Wigardt
Grafisk form: Hanne Lindberg och Sepidar Hosseini
Producent: Johanna Gustafsson och Puma Lagos Parra

*Ett stort tack till alla hemmadansare som svarat på Fuls Open Call och som lånar ut era  favoritrörelser till det här verket. Utan er ingen dans!


Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian producerades av Ful i samarbete med Göteborgs dans- och teaterfestival/Stora Teatern, MDT - Stockholm och Rani Nair production med finansiellt stöd av EU- nätverket Be SpectACTive, Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Stockholms stads kulturförvaltning, Region Skåne, Lunds kommun och Stenkrossen Maxi-stöd.
Urpremiär på Göteborgs dans- och teaterfestival, Atalante den 26 augusti 2021.

Tack till: Jamileh, Mohammad Khordadian, Ramesh Safavi, Vishnu Vardhani Rajan, Nazanin Aghili, RFSL Newcomers Youth, Göteborgs dans- och teaterfestival och personalen på Stora teatern, MDT, Haris Eloy, Zinat Hashemi, Negin Aghili, Mrinalini D’souza, Narges Hashemi, Mohamed Aghili, Farid Banihashemi, Anna Efraimsson, Sarah Melin, Maya Hald, Sepideh Khodarahmi, Valeria Bergmontt, Romina Houshmand, Sandhya Nair, Lea, Mira, Ravi, Amar, Gisle, Nisha, Nila, Helia, Arna och Julian Holgersson.

PRESSMEDDELANDE
PRESSBILDER / PRESS PHOTOS


Trailer: Riksteatern

IRL- och utomhusversionen
The Summer Sneak Peek


Fuls IRL-version av videoverket var på turné i samarbete med Dansnät Sverige 2023 och med Riksteatern 2024. Den har även spelats på FITS-festivalen i Sibiu (Rumänien), Kilowatt-festivalen (Cortona, Italien), Fringe Festival Reykjavík (Island) samt i Timisoara, Rumänien.

Lekfull dansfest om queera begär och dans som en förutsättning för liv – utomhus och för alla!

Tre dansare och en DJ bjuder upp till den populära iranska dansformen Baba Karam. Här möts Bollywood, klubbmusik från västra Asien och persisk berättartradition.

Föreställningen rör sig mellan hemmafest och nattklubb, samtidigt som den tar plats i det offentliga rummet. Formatet skapar möjligheten att sammanlänka performers och publik, främling och vän. Musiken och dansen vävs samman med dokumentära och personliga berättelser om avgörande händelser i människors liv som är förknippade med dans.

Med inspiration från iranska familjefester (mehmooni) och inskickade rörelser från hemmadansare runt om i världen har konstgruppen Ful gjort en hyllning till dansens kraft att möjliggöra förbjudna begär och identiteter. Fokus är på dansminnen och den delade dansens potential.

Verket är också en hyllning till de två tongivande amerikansk-iranska koreograferna Jamileh och Mohammad Khordadian. De har inspirerat miljontals människor världen över att dansa Baba Karam, och förskjutit gränsen för vad dans kan göra och betyda för människor, och visat hur dans skapas i diaspora.

På scen ser vi Parwin Hoseinia, Jafar the Superstar, Rasuul (George Chamoun) och Rani Nair.


EN

Welcome to a participatory dance performance based on baba karam – our favorite Iranian dance form!



Three performers and a DJ invite you to dance and listen to memories of dance, in a room inspired by queer clubs and separatist parties where everyone gets to dance for and with one another.


The work is also a tribute to the two influential and well-known American-Iranian choreographers Jamileh and Mohammad Khordadian, who have encouraged millions of people all over the world to dance. Their important work has expanded the boundaries for what dance can do and mean to people. For many, they have also been influential in framing a dance created in diaspora.

With this performance we invite you to a space for dance and interaction that challenges and overthrows traditions and norms in the field of dance and Western performing arts. Through the popular dance of baba karam, with queer desires always present, we also want to explore drag from a perspective that does not necessarily reproduce the given truths of a white, Western drag tradition. We welcome expressions and traditions created within the diaspora and the decolonial field of thinking and art making.

The dancers and DJ will not be performing IRL. But they will interact and ask you to dance in the space that all of us, despite the distance, will be sharing.  Baba Karam – through Jamileh and Khordadian is a piece that poses questions about intimacy, mobility and our need to create spaces for being together that bridge physical distances. This is a consequence of the pandemic but also an obvious reality for people living in the diaspora, as refugees, and in an era of climate change.

Concept and idea: Ful (Nasim Aghili, Malin Holgersson, Rani Nair)
Performers: Parwin Hoseinia, Rani Nair, Jafar the Superstar and Rasuul (George Chamoun)
Voices dance memories: Sepideh Khodarahmi, Ardeshir Bibakabadi, Romina Houshmand, Khaled Alesmael, ZIKO Hama
Direction and script: Nasim Aghili
Choreography: Rani Nair together with the ensemble*
Interviews and editing of dance memories: Malin Holgersson
Jafar the Superstar’s monologue: Edwin Safari
Set design: Björn Karlsson
Costume: Björn Karlsson and Nasim Aghili together with the ensemble
Assistant director: Alejandra Goic
Makeup designer: Suz Åberg
Video: Nemo Stocklassa Hinders
Sound video: Agnieszka Lewalski
Light video: Jonathan Winbo
2nd assistant camera: Lukas Wigardt
Graphic design: Hanne Lindberg and Sepidar Hosseini
Producer: Johanna Gustafsson and Puma Lagos Parra

*Thank you all party dancers for responding to our Open Call and lending us your favorite movements. Without you, no dance!


Baba Karam– through Jamileh and Khordadian is produced by Ful in collaboration with the Gothenburg Dance and Theatre Festival/Stora Teatern, MDT – Stockholm, and Rani Nair Production, with the support of the EU network Be SpectACTive, the Swedish Arts Council, the Swedish Arts Grants Committee, the City of Stockholm, Region Skåne, the City of Lund and Maxi grant from Stenkrossen. 

Thank you: Jamileh, Mohammad Khordadian, Ramesh Safavi, Vishnu Vardhani Rajan, Nazanin Aghili, RFSL Newcomers Youth, Gothenburg Dance and Theatre Festival and the staff at Stora teatern, MDT, Haris Eloy, Zinat Hashemi, Negin Aghili, Mrinalini D’souza, Narges Hashemi, Mohamed Aghili, Farid Banihashemi, Anna Efraimsson, Sarah Melin, Maya Hald, Sepideh Khodarahmi, Valeria Bergmontt, Romina Houshmand, Sandhya Nair, Lea, Mira, Ravi, Amar, Gisle, Nisha, Nila, Helia, Arna and Julian Holgersson.




Foto: Jenny Baumgartner

The Summer Sneak Peek, IRL- and outdoor version


Ful's IRL version of the video work was on tour in collaboration with Dansnät Sverige in 2023 and with Riksteatern in 2024. It has also been played at the FITS festival in Sibiu (Romania), the Kilowatt Festival (Cortona, Italy), Fringe Festival Reykjavík (Iceland) and in Timisoara, Romania.

Playful dance party about queer desire and dance as a prerequisite for life - outdoors and for everyone!

Baba Karam – through Jamileh and Khordadian The Summer Sneak Peek is a 55 mins participatory performance and an euphoric dance party based on the popular Iranian dance form Baba Karam and its use of masculine drag (drag as in performing masculinity, femininity or other forms of gender expressions). It’s an exclusive IRL adaptation of the Swedish based art group Ful’s hit show from 2021, the acclaimed and talked about participatory video performance Baba Karam – through Jamileh and Khordadian.

Inspired by Iranian home parties, mehmooni, and movements that home dancers around the world have sent to the art group Ful, the group has paid homage to the potential of dance to change and enable forbidden desires and identities.

Baba Karam – through Jamileh and Khordadian The Summer Sneak Peek moves between home party and club scene at the same time as it takes place in the public space. This mix of formats gives Ful the opportunity to bridge the stage and seating section, stranger and friend, performer and audience. In the performance, the music and dance are intertwined with documentary and personal stories about memories of dance, exile and significant episodes in people's lives that are associated with dance.

The performance is a tribute to the two influential and well-known American-Iranian choreographers Jamileh and Mohammad Khordadian, who have encouraged millions of people all over the world to dance. Their important work has expanded the boundaries for what dance can do and mean to people. For many, they have also been influential in framing a dance created in diaspora.

On the stage we see Parwin Hoseinia, Jafar the Superstar, Rasuul (George Chamoun) and Rani Nair.







Finding Sisterhood

2020 - 2021





SE

Korrespondens / Finding Sisterhood / Online Space


https://fulkonst.se/finding-sisterhood-online-space

Konstgruppen Ful välkomnar alla syskon till
Kärlekshandlingen/Solidaritetsakten/Performanceserien/Drömmen Finding Sisterhood*! En dekoloniserande och queerfeministisk kartläggning. Tillsammans med konstduon aghili/karlsson har Finding Sisterhood skapat
Korrespondens / Finding Sisterhood / Online Space - en onlinescen med ett 30-tal unika verk gjorda för konstgruppen Ful och Finding Sisterhood. 

Besökaren navigerar mellan performance i offentliga rummet, artist talks, drömmar om en bättre konstscen och hyllningar till några av de konstnärer som förändrat dans- och performancescenen för alltid. I repertoaren finns koreografen Mandeep Raikhys videodagbok från hens performanceresa i Indien, i det antinationalistiska projektet The Secular Project och performanceverk skapade för en digital scen av bl a Rani Nair, Amanda Piña, Malin Holgersson, Nasim Aghili, Timimie Märak och ButchFemmeAB som ramas in av formgivaren Lilit Asiryans lek med systerskapets digitala kropp.

Korrespondens / Finding Sisterhood / Online Space är ett samarbete mellan Finding Sisterhood och konstnärsduon aghili/karlsson

Konstnärliga ledare Finding Sisterhood: Nasim Aghili och Rani Nair (i samarbete med Malin Holgersson)
Grafisk design: Hanne Lindberg
Webb design/utveckling: Lilit Asiryan
Illustration: Shabnam Faraee
Producent: Johanna Gustafsson  

Finding Sisterhood är ett projekt av konstgruppen Ful och Rani Nair produktion och är gjort i samarbete med MDT Sthlm med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämndens internationella program för dans, Lunds kommun, och Stenkrossens maxistöd.



Finding Sisterhood MDT
22 – 26 mars hade Finding Sisterhood residens på MDT i Stockholm och livesände presentationer, samtal, fest och workshops.

Specialinbjuden gäst var den indiska koreografen Mandeep Raikhy som höll workshops och presenterade sitt fantastiska verk Queen Size.

Om Queen Size: ”As a response to article 377 of the Indian Penal Code that criminalises gay sex in India, Queen Size is a choreographic exploration that takes the form of a detailed study of the intimacy between two men. Played out on a charpoy, the duet examines the nuts and bolts – carnal, mechanical and emotional – of a close encounter between two male bodies. In deliberately making this encounter visible, Queen Size poses questions around spectatorship, privacy and dissent. The work has been triggered by Nishit Saran’s article titled Why My Bedroom Habits Are Your Business, first published in the Indian Express in January 2000. “

Queen Size runs in a 45-minute loop played out continuously over two and a half hours. The audience can enter the performance space at specific intervals through this period, and stay for as long as they like.”

https://mandeep.wordpress.com

𝗟𝗶𝘃𝗲 𝘀𝘁𝗿𝗲𝗮𝗺:
https://vimeo.com/523725581

Som avslutning på residenset bjöd Finding Sisterhood in till en exklusiv livesänd förfest till Fuls performance Baba Karam- genom Jamileh och Khordadian, som hade premiär den 26 augusti 2021 på Göteborgs dans- och teaterfestival.

Om förställningen:
Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian är en deltagande dansföreställning som utgår ifrån vår favoritdans, den populära iranska dansformen baba karam. Tre performers och en DJ bjuder upp dig till dans och en lyssning på queera dansminnen, i ett rum inspirerat av separatistiska fester där alla oavsett bakgrund eller ålder får möjligheten att dansa för och med varandra.

Verket är också en hyllning till de två tongivande och välkända amerikanskiranska koreograferna Jamileh och Mohammad Khordadian, som inspirerat miljontals runt om i världen att dansa baba karam. De har med sina viktiga arbeten förskjutit gränserna för vad dans kan göra och betyda för människor, och hur dans skapas i diaspora.

Med den här föreställningen bjuder vi in dig till ett rum för dans och gemenskap som ställer frågor om och omkullkastar traditioner och normer inom dansfältet och västerländska sceniska presentationer. Genom den populära dansformen baba karam, i vilken queera begär alltid är närvarande, vill vi också utforska drag och maskuliniteter utifrån ett perspektiv som nödvändigtvis inte reproducerar de sanningar vi tar för givna inom en vit dragtradition. Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian är också ett verk som ställer frågor kring intimitet, mobilitet och vårt behov av att skapa rum för gemenskap som överbryggar fysisk distans. Detta till följd av den rådande pandemin men också som en självklar verklighet för människor levandes i diaspora, på flykt och i en tid av klimatförändringar.


Konstnärligt team Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian:
Nasim Aghili, Rani Nair, Malin Holgersson i samarbete med scenografen Björn Karlsson.

Finding Sisterhood på MDT genomförs i samarbete med MDT och i samverkan med Konstnärsnämndens internationella program för dans och med stöd av Kulturrådet.



Finding Sisterhood

Finding Sisterhood är en dekoloniserande och queer kartläggning av samtida dans och performance. Denna kartläggning startar utifrån ett behov av att mobilisera en rörelse och namnge estetiska strömningar som är vibrerande och livsviktiga för den samtida dans och performancescenen, men samtidigt marginaliserade i dess arkiv och historie- skrivning. Finding Sisterhood är en av många systerliga akter där rum och plattformar formas för att presentera och skapa gemensamma språk för konstnärer som istället för att diskutera vithet, cis och heteronormer är i samtal med sina egna och angränsande communityn.

Finding Sisterhood fick publik premiär 7 november.  Minifestivalen gjordes online med världspremiären av den livesända online-föreställningen Pleasure Against the Machine av Navild Acosta och Fannie Sosa (duon bakom Black Power Naps) + ett exklusivt onlineverk av duon ButchFemmeAB + premiären av verket The Hami Project av Jafar the Superstar.


Välkomsttal och uppvärmning:

www.youtube.com/watch?v=RKwayLSg_xI&t=55s

Initiativtagare/Curatorer: Nasim Aghili och Rani Nair (i samarbete med Malin Holgersson)

Grafisk form: Hanne Lindberg

Illustration: Shabnam Faraee

Producent: Johanna Gustafsson

www.fulkonst.se


*I det här projektet använder vi systerskap/sisterhood som en beskrivning av en solidarisk och icke-hierarkisk handling. Alla våra syskon är välkomna!

Finding Sisterhood har frågat kollegor ”Hur skulle konstscenen se ut om du fick bestämma?”.

Svaren finns på vår Youtube-kanal:

https://www.youtube.com/channel/UCpGEsYwG11YLLi7MButGx6g?view_as=subscriber

Och på Facebook:

https://www.facebook.com/konstgruppenful


Finding Sisterhood är ett projekt av konstgruppen Ful och Rani Nair produktion och är gjort i samarbete med MDT Sthlm med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämndens internationella program för dans, Lunds kommun, och Stenkrossens maxistöd.

EN

Welcome to Correspondence / Finding Sisterhood / Online Space


https://fulkonst.se/finding-sisterhood-online-space

The art group Ful welcomes all siblings to the Act of Love/Act of Solidarity/Performance series/Dream Finding Sisterhood*! A decolonizing and queer feminist mapping. Together with the art duo aghili/karlsson, Finding Sisterhood presents Correspondence / Finding Sisterhood / Online Space - an online venue with more than 30 unique works made for the Art Group Ful and Finding Sisterhood.

The audience navigates between performances in the public space, artist talks, dreams of a better art scene and tributes to some of the artists who’ve changed the dance and performance scene forever. The repertoire includes the choreographer Mandeep Raikhy's video diary from their performance tour in India, the anti-nationalist project The Secular Project and performance works created for a digital stage by Rani Nair, Amanda Piña, Malin Holgersson, Nasim Aghili, Timimie Märak, ButchFemmeAB and many more - sisterly presented by Lilit Asiryans playful design of Ful’s digital body.

Korrespondens / Finding Sisterhood / Online Space is a collaboration between Finding Sisterhood and the artist duo aghili/karlsson.

Artistic Leaders Finding Sisterhood: Nasim Aghili and Rani Nair (in collaboration with Malin Holgersson)
Graphic design: Hanne Lindberg
Web design/development: Lilit Asiryan
Illustration: Shabnam Faraee
Producer: Johanna Gustafsson       

Finding Sisterhood is a project by the Art Group Ful and Rani Nair Productions and is made in collaboration with MDT, Stockholm, and with support from The Swedish Arts Council, Swedish Arts Grants Committee’s International dance program, Lund’s municipality, and Stenkrossen’s maxistöd.


Finding Sisterhood MDT
During March 22 to 26 2021 Finding Sisterhood resided at MDT in Stockholm and invited to live-stream presentations, conversations, parties and workshops.

Specially invited guest Indian choreographer Mandeep Raikhy led workshops and presented their fantastic work Queen Size.

Om Queen Size: ”As a response to article 377 of the Indian Penal Code that criminalises gay sex in India, Queen Size is a choreographic exploration that takes the form of a detailed study of the intimacy between two men. Played out on a charpoy, the duet examines the nuts and bolts – carnal, mechanical and emotional – of a close encounter between two male bodies. In deliberately making this encounter visible, Queen Size poses questions around spectatorship, privacy and dissent. The work has been triggered by Nishit Saran’s article titled Why My Bedroom Habits Are Your Business, first published in the Indian Express in January 2000. “

Queen Size
runs in a 45-minute loop played out continuously over two and a half hours. The audience can enter the performance space at specific intervals through this period, and stay for as long as they like.”

https://mandeep.wordpress.com


𝗟𝗶𝘃𝗲 𝘀𝘁𝗿𝗲𝗮𝗺: https://vimeo.com/523725581


There was also an exclusive and livestreamed pre-party to Ful’s performance Baba Karam - through Jamileh and Khordadian which had its premiere Aug 26 at Göteborgs dans- och teaterfestival.

Baba Karam – through Jamileh and Khordadian is a participatory dance performance based on baba karam – our favorite Iranian dance form. Three performers and a DJ invite you to dance and listen to memories of dance, in a room inspired by queer clubs and separatist parties where everyone gets to dance for and with one another. The work is also a tribute to the two influential and well-known American-Iranian choreographers Jamileh and Mohammad Khordadian, who have encouraged millions of people all over the world to dance. Their important work has expanded the boundaries for what dance can do and mean to people. For many, they have also been influential in framing a dance created in diaspora.

With this performance we invite you to a space for dance and interaction that challenges and overthrows traditions and norms in the field of dance and Western performing arts. Through the popular dance of baba karam, with queer desires always present and waiting, we also want to explore drag from a perspective that does not necessarily reproduce the given truths of a white, Western drag tradition. We welcome expressions and traditions created within the diaspora and the decolonial field of thinking and art making. Baba Karam – through Jamileh and Khordadian is also a piece that poses questions about intimacy, mobility and our need to create spaces for being together that bridge physical distances. This is a consequence of the pandemic but also an obvious reality for people living in the diaspora, as refugees, and in an era of climate change.

Artistic team Baba Karam – through Jamileh and Khordadian:
Nasim Aghili, Rani Nair, Malin Holgersson in collaboration with set designer Björn Karlsson.

Finding Sisterhood on MDT is made in collaboration with MDT and the International Dance Program at the Swedish Arts Grants Committee and supported by Swedish Arts Council.



Finding Sisterhood is a decolonising and queer mapping of contemporary dance and performance. This mapping departs from a need to mobilise a movement and name aesthetic currents that are vibrating and vital to contemporary dance and performance while at the same time being marginalised in its history and archives. Finding Sisterhood is one of many sisterly acts where space and platforms are shaped to present and create collective languages for artists who instead of discussing whiteness, cis and hetero norms are in conversation with their own and adjacent communities.


Finding Sisterhood premiered to the public on November 7, 2020. The mini-festival took place online with the world premiere of the live-streamed performance Pleasure Against the Machine by Navild Acosta and Fannie Sosa (the duo behind Black Power Naps) + an exclusive online work by the duo ButchFemmeAB + the premiere of the work The Hami Project by Jafar the Superstar.


Welcome speech and warm-up:

www.youtube.com/watch?v=RKwayLSg_xI&t=55s

Originator/Curators: Nasim Aghili and Rani Nair (in collaboration with Malin Holgersson)

Graphic design: Hanne Lindberg

Illustrator: Shabnam Faraee

Producer: Johanna Gustafsson

www.fulkonst.se



*In this project, we use the term sisterhood to describe a non-hierarchical act of solidarity. All our siblings are welcome!

Finding Sisterhood have asked colleagues “If it were up to you, what would the art scene look like?”

Find the answers on our YouTube channel:

https://www.youtube.com/channel/UCpGEsYwG11YLLi7MButGx6g?view_as=subscriber

And on Facebook:

https://www.facebook.com/konstgruppenful



Finding Sisterhood is a project by the Art Group Ful and Rani Nair production and is made in collaboration with MDT Sthlm, and with support from The Swedish Arts Council, Swedish Arts Grants Committee’s International dance program, Lund’s municipality, and Stenkrossen’s maxistöd.